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von Wyss-Giacosa

Fakultäten » Philosophische Fakultät » Sozialanthropologie und Empirische Kulturwissenschaft, Institut für » Völkerkundemuseum » Prof. Dr. Mareile Flitsch » von Wyss-Giacosa

Completed research project

Title / Titel Images of religion in the early enlightenment. Bernard Picart's corpus of illustrations for the Cérémonies et Coutumes Religieuses de tous les Peuples du Monde
PDF Abstract (PDF, 14 KB)
Original title / Originaltitel Religionsbilder der frühen Aufklärung. Bernard Picarts Corpus von Illustrationen für die Cérémonies et Coutumes Religieuses de tous les Peuples du Monde
Summary / Zusammenfassung After the revocation of the Edict of Nantes in 1685, a great number of French Calvinists were forced to emigrate. Many of them settled in the Netherlands, a place of relative religious tolerance. They made valuable contributions to the Low Countries’ economic development, including that of the Dutch publishing industry. The publisher and book dealer Jean-Frédéric Bernard and the illustrator and print-maker Bernard Picart belonged to this community. Between 1723 and 1737 they published the seven volumes in folio of the Cérémonies et Coutumes Religieuses de tous les Peuples du Monde. One of the most fascinating anthologies of the early Enlightenment, the Cérémonies were a major event in the history of publishing in Europe. An early attempt at the study of comparative religion, it is a product of the calvinist-enlightenment critique of religion. A generous body of illustrations coordinated, partly drawn and executed by Picart – over 250 prints and a number of vignettes – contributed greatly to the success of the work. Picart’s method in creating these depictions of the ceremonies of the entire world known at the time deserves attention. One example is the series of illustrations on Indian Religion: Picart did not travel to India and had no direct knowledge of its religious costumes, but, living in Amsterdam, he had access to a wide quantity of information. By compiling diverse sources, namely illustrations from Western travel books as well as Indian miniatures, to make these engravings, Picart created a visual canon of the European view of India in his time, one that would remain influential for many years to come. Thus, the analysis of one group of illustrations in the Cérémonies leads to a more general discussion about the place, significance and informational value of illustration in the transmission of ideas in the field of historical pictorial ethnography.
Weitere Informationen
Publications / Publikationen Paola von Wyss-Giacosa: Religionsbilder der frühen Aufklärung. Bernard Picarts Tafeln für die "Cérémonies et Coutumes religieuses de tous les Peuples du Monde" Benteli, Wabern bei Bern 2006, ISBN 3-7165-1421-7

von Wyss-Giacosa, Paola (2006). Religionsbilder der frühen Aufklärung. Bernard Picarts Tafeln für die "Cérémonies et Coutumes religieuses de tous les Peuples du Monde". Wabern/Bern: Benteli.

von Wyss-Giacosa, Paola; Isler, Andreas (2006). Die Offne Thür zu dem verborgenen Heydenthum. Frühe Titelkupfer zu Indien. Librarium, 49(1):58-68.

von Wyss-Giacosa, Paola (2007). Ethnographische Bildquellen der frühen Aufklärung: Bernard Picarts Illustrationen in den 'Cérémonies et coutumes religieuses de tous les peuples du monde'. In: Kaenel, Philippe; Reichardt, Rolf. Interkulturelle Kommunikation in der europäischen Druckgraphik im 18. und 19. Jahrhundert. Hildesheim, Germany: Olms, 95-118.

von Wyss-Giacosa, Paola (2008). Shiva in Pierre Sonnerats Südindienbericht. In: Beltz, Johannes. Shiva Nataraja: der kosmische Tänzer. Zürich, Switzerland: Museum Rietberg, 188-189.

von Wyss-Giacosa, Paola (2008). Et plus ultra: Gedanken des Amsterdamer Buchhändlers Jean Frédéric Bernard über das Reisen. In: Marschall, Wolfgang; von Wyss-Giacosa, Paola; Isler, Andreas. Genauigkeit: schöne Wissenschaft. Bern, Switzerland: Benteli, 111-119.

von Wyss-Giacosa, Paola (2010). "Dessiné d’après nature". Die Repräsentation jüdischer Religion in Bernard Picarts Bildtafeln für die Cérémonies et Coutumes religieuses de tous les Peuples du Monde. In: Beinhauer-Köhler, Bärbel; Pezzoli-Olgiati, Daria; Valentin, Joachim. Religiöse Blicke – Blicke auf das Religiöse. Visualität und Religion. Zürich, CH: TVZ - Theologischer Verlag Zürich, 283-309.

von Wyss-Giacosa, Paola (2012). Die Tür zu den fernen Welten der Heiden. Abraham Rogers offne Thür zu dem verborgenen Heydenthum. In: Effinger, Maria; Logemann, Cornelia; Pfisterer, Ulrich. Götterbilder und Götzendiener in der Frühen Neuzeit. Europas Blick auf fremde Religionen. Heidelberg: Universitätsverlag Winter, 58-68.

von Wyss-Giacosa, Paola (2012). Beweis durch Augenschein. Zur Ästhetik, Funktion und Zirkulation bildlicher Repräsentationen von ‚asiatischer Idolatrie’ in europäischen Werken des 17. Jahrhunderts. In: Effinger, Maria; Logemann, Cornelia; Pfisterer, Ulrich. Götterbilder und Götzendiener in der Frühen Neuzeit. Europas Blick auf fremde Religionen. Heidelberg: Universitätsverlag Winter, 80-91.

von Wyss-Giacosa, Paola (2012). Investigating religion visually. On the role and significance of engravings in Athanasius Kircher's discourse on Idolatry. ASDIWAL, (7):119-150.

Weitere Informationen

Keywords / Suchbegriffe Picart, enlightenment, engraving, etching, Amsterdam, India, religion
Project leadership and contacts /
Projektleitung und Kontakte
Dr. Paola von Wyss-Giacosa (Project Leader) von_wyss-giacosa@bluewin.ch
Funding source(s) /
Unterstützt durch
Forschungskredit der Universität Zürich
 
Duration of Project / Projektdauer Oct 2001 to Feb 2006