Forschungsdatenbank

Projektübersicht
Login
Suche

Ruf

Fakultäten » Philosophische Fakultät » Erziehungswissenschaft, Institut für » Prof. Dr. Urs Ruf (emeritiert) » Ruf

Completed research project

Title / Titel Gymnasium related pedagogics
PDF Abstract (PDF, 14 KB)
Original title / Originaltitel gymnasialpädagogische Projekte
Summary / Zusammenfassung (in alphabetical order)

  1. Gallin, Peter: Dialogic Learning as an Answer to Standardisation
    Standards are being introduced everywhere in schools at the moment, and influence the work of both teachers and students. The main hypothesis of this project is that standards can have a positive effect on learning only if the algorithms on which they are based are the outcome of a dialogic interaction of the learner with the task contained in those standards. The respective competence can only be gained in a learning situation not characterised by a large hierarchical gap between teacher and learner, a situation in which the teacher systematically encourages learners to take responsibility for their own learning.

  2. Stirnemann, Knut: Qualities in Learning Journals – A Rubric for Teachers
    The aim of this study is to produce a rubric which helps teachers to assess student texts in learning journals. Starting from the concept of hermeneutical competence, it analyses examples of student writing from learning journals in German. From these examples, it aims to deduce a system of qualities and ‘promising learning operations’, i.e. actions of learning that are likely to lead to good results. Besides, the study will show how the process of learning can continue after and beyond assessment.

  3. Winter, Felix: Portfolio Work in Pedagogic Contexts
    Portfolios can be used to conduct teaching, plan courses of study, give feedback about and assess student competence, inform the public about work at schools, and make decisions about qualifications. This project aims to test new ways of using portfolios in various pedagogical contexts. It focuses specifically on the development and properties of reflective competencies in working with portfolios.

  4. Winter, Felix: Finding Qualities and Giving Feedback
    Searching for and finding qualities in student texts is important whenever teachers assess student work. This project aims to study how teachers proceed when assessing student work, and what conditions make finding qualities easier or more difficult. Also, it aims to show what qualities feedback needs to have if it is to be understood by its addressees, the students or learners.

Publications / Publikationen ad 1: Gallin, Peter (2005): Die überbetreute Schule. In: Friedrichs Jahresheft 23, 82-85.

ad 1: Gallin, Peter (2006): Schreiben - Lesen - Rückmelden. In: Dialogischer Unterricht, Praxis der Mathematik in der Schule (PM), Heft 7, Februar 2006/48. Jg., Aulis Verlag Deubner, Mitherausgeber zusammen mit Stephan Hussmann.

...dasselbe Heft enthält auch: „Dialogischer Unterricht“ (Seiten 1-6), „Autographen als treibende Kraft im dialogischen Mathematikunterricht“ (Seiten 7-13), „Denkzettel: Zur Auflösungsformel für die quadratische Gleichung“ (Seiten 45-46)

ad 1: Gallin, Peter (2006). Lösung der Aufgabe mü 35". In: Die Wurzel, Jena, Heft März 06, Seiten 70-72.

ad 1: Gallin, Peter (2006). Wissenschaftliche Begleitung und Kapitel "Mischungsrechnen". In: Rechnen im Coiffeurberuf, Schweizerische Coiffeurfachlehrer-Vereinigung SCFV, Mai 2006

ad 1: Gallin, Peter (2006). Kernideen als Brücke zwischen Erfahrung und Fachwissen. In: Pädagogik-Themenheft 6/2006, Seiten 10-13

ad 1: Gallin, Peter (2007). Knoten in der Mathematik. In: Themenheft Topologie, DMK Deutschschweizerische Mathematikkommission, Orell Füssli 2007 (zusammen mit Meike Akveld)

ad 1: Gallin, Peter (2007). Tangente als pädagogische Kernidee . In: GDM-Mitteilungen 83, Juli 2007, Seiten 20-21

ad 1: Gallin, Peter (2007). Die Wiedergeburt der Fibonacci-Zahlen. In: Bulletin des VSMP Nr. 105, Oktober 2007, Seite 20

ad 3: Brunner, Ilse; Häcker, Thomas; Winter, Felix (Hrsg.) (2006): Das Handbuch Portfolioarbeit. Konzepte, Anregungen, Erfahrungen aus Schule und Lehrerbildung. Kallmeyer Verlag, Seelze.

ad 3: Winter, Felix (2006): Die Leistungsbeurteilung als Gestaltungsaufgabe. Sieben kritische Fragen zu einem schwierigen Thema. Informationen zur Deutschdidaktik 30(4) , 19-31.

ad 3: Winter, Felix (2006): Diagnosen im Dienst des Lernens. Friedrich Jahresheft 24 „Diagnostizieren und Fördern“ Seelze, 22-25.

ad 3: Winter, Felix; Lautenschläger, Nadine (2006): Kommentare zu Portfolios. Klären, für wen, was und wozu. In: Brunner, I.; Häcker, T.; Winter, F. (Hrsg.): Das Handbuch Portfolioarbeit. Seelze 2006, 193-195.

ad 3: Winter, Felix; Volkwein, Karin (2006): Wir beginnen mit einer „Werkbetrachtung“. Gemeinsam lernen, gute Kommentare zu schreiben. In: Brunner, I.; Häcker, T.; Winter, F. (Hrsg.): Das Handbuch Portfolioarbeit. Seelze 2006, 200-207.

ad 3: Winter, Felix (2007): Fragen der Leistungsbewertung beim Lerntagebuch und Portfolio. In: Gläser-Zikuda, M.; Hascher, T. (Hrsg.): Lernprozesse dokumentieren, reflektieren und beurteilen. Lerntagebuch und Portfolio in Schulforschung und Schulpraxis. Bad Heilbrunn 2007.

ad 4: Ruf, Urs; Winter, Felix (2006): Qualitäten finden. Diagnose als Aufgabe des Unterrichts. Friedrich Jahresheft 24 „Diagnostizieren und Fördern“ Seelze, 56-59.

Project leadership and contacts /
Projektleitung und Kontakte
Prof. Dr. Urs Ruf (Project Leader) ruf@igb.uzh.ch
Prof. Dr. Peter Gallin peter.gallin@igb.uzh.ch
Dr. Knut Stirnemann knut.stirnemann@igb.uzh.ch
Dr. Felix Winter felix.winter@igb.uzh.ch
Funding source(s) /
Unterstützt durch
Others
 
In collaboration with /
In Zusammenarbeit mit
ad 3: PD Dr. I. Scharlau , Abteilung für Psychologie, Universität Bielefeld Germany
ad 3: Prof. Dr. Th. Häcker , Institut für Pädagogische Professionalität und Schulkultur (IPS), Pädagogische Hochschule Zentralschweiz / Luzern Switzerland
ad 3: Prof. Dr. W.E. Fthenakis, Professor für Entwicklungspsychologie und Anthropologie, Freie Universität Bozen Italy
Duration of Project / Projektdauer Aug 2005 to Jul 2009