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Completed research project

Title / Titel The Activist Film. Film and Video Work in the Context of Social Movements and its Politics
PDF Abstract (PDF, 14 KB)
Original title / Originaltitel Der Bewegungsfilm. Die Politik der Film- und Videoarbeit im Kontext sozialer Bewegungen
Summary / Zusammenfassung Social movements have always employed audiovisual media to give voice to their political agendas: Film, video, and mobile phone cameras document their activities, articulate their interests, and reflect their resistance. Since the 1960s documentaries, features, essay films, and experimental works have been produced – from amateur movies, semi-professional niche products to professional productions from the domain of Auteur cinema.
This PhD project analyzes the changing iconographic patterns, rhetorical strategies, and ideological components of social movement films and videos regarding the production, distribution, and reception. It examines the social, cultural, and political functions of such collective audiovisual self-portrayals. Through theoretical, aesthetical, and pragmatic-historical analysis of an exemplary body of films of mainly Swiss and German origin, the project’s aim is to redefine the relationship between film/video and politics.
Following Jacques Rancière’s definition of «politics» as a matter of subjects, or rather, modes of subjectification, the «political» of a film is – semio-pragmatically – considered a mode of producing meaning. The project focuses on the way social movement films and videos suggest a political way of reading, functioning as «technologies of the self» (Foucault) – as practices that form subjectivities. The thesis argues that it is only in the process of their political (self-) expression that the members of a movement become constituted as (movement) subjects.
Publications / Publikationen Herausgeberschaft

Filmfront(al). Der experimentelle und politische Film der 1970er und 1980er Jahre in Basel. (Hg. mit Urs Berger, Rudolf Bind und der Kunsthalle Basel). [in Vorbereitung]
Aufsätze

«‹Es ist alles nur ein Film›. Gedächtnissimulation und Erinnerungspolitik in BARLUSCHKE – PSYCHOGRAMM EINES SPIONS». In: Ebbrecht, Tobias; Hoffmann, Hilde; Schweinitz, Jörg (Hgg.): DDR – Erinnern, Vergessen. Marburg: Schüren 2009, S. 38–55.

«Anstiftung zum Stadtfriedensbruch: Der Besetzerfilm». In: Cinema, 54/2009, S. 146–157.

«Souvenir des Terrors. Ein Kommentar zur Filmreihe ‹Vergangenheitsbewältigung, Anklage, Rechtfertigung oder Showeffekt? Die Medialisierung des RAF-Terrorismus›». In: Programminformation des Stadtkino Basel, 150/2009, S. 18–19.

«Filmfront Schweiz. Der politische Interventionsfilm der 1970er und 1980er Jahre und die Basler ‹Vereinigung für den unabhängigen Film› (Vuf)». In: Boillat, Alain; Brunner, Philipp; Flückiger, Barbara (Hg.): Kino CH / Cinéma CH. Rezeption, Ästhetik, Geschichte / Réception, esthétique, histoire. Marburg: Schüren 2008, S. 247–265.

«Thomas Heise – Geisterjäger der Geschichte». In: Xenix-Programm, 5/2008. S. 28–31.

Weitere Informationen

Keywords / Suchbegriffe politics, social movement, participation, history, Switzerland, Germany
Project leadership and contacts /
Projektleitung und Kontakte
lic.phil. Julia Zutavern (Project Leader) julia.zutavern@gmx.ch
Funding source(s) /
Unterstützt durch
Universität Zürich (position pursuing an academic career), Other Public Sources (e.g. Federal or Cantonal Agencies)
01.01.2010-31.12.2010, Schweizer Sozialarchiv, Fonds «Forschung Ellen Rifkin Hill»
Duration of Project / Projektdauer Oct 2006 to Mar 2013